For lærere i videregående skole. Frokostservering fra kl. 8:15, innledning og diskusjon... vis hele teksten
For lærere i videregående skole. Frokostservering fra kl. 8:15, innledning og diskusjon kl. 8:30-9:30.
16. september 2019: NYE FORMER FOR LOKAL POLITISK DELTAKING I BERGEN. Sveinung Arnesen, seniorforsker ved NORCE, Førsteamanuensis II ved Institutt for samanliknande politikk.
27. november 2019: BÆREKRAFTIG UTVIKLING - Sirkulær økonomi som strategi/løsning for en grønnere samfunnsutvikling. Grete Rusten, Professor, Institutt for geografi.
22. januar 2020: HØGRERADIKALISME. Elisabeth Ivarsflaten, Professor, Institutt for samanliknande politikk.
11. mars 2020: DIGITAL DETOX – ein del av livsmeistringa? Hallvard Moe, Professor, Institutt for medievitenskap.
Workshop på Faglig-pedagogisk dag
I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal... vis hele teksten
I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal arbeide mer praktisk. På denne temadagen får du grunnleggende kunnskaper om programmering, og vi arbeider praktisk med eksempler på hvordan programmering kan kombineres med kreativitet og elevers faglige arbeid i matematikk.
Deltagelse på temadagene er gratis (inkludert lunsj), og finansieres av KreTek-prosjektet. Lærere fra Trondheim Kommune har derfor fortrinnsrett.Temadagen har matematikklærere på ungdomstrinnet som målgruppe, men kan også være relevant for lavere og høyere trinn
Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere,... vis hele teksten
Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere, men også gode muligheter for å gjøre realfagene engasjerende for elevene.
Ved Skolelaboratoriet, Institutt for Lærerutdanning, NTNU, arrangeres en temadag for naturfaglærere med evolusjon som tema. Dette er sentralt i pensum for ungdomsskoel og Vg1 naturfag.
Tid: 9-16, 12. mars
Sted: Lysholmbygget, Kalvskinnet, NTNU (LY44)
På temadagene vil det bli foredrag og gitt eksempler på øvinger som læreren kan ta i bruk i klasserommet.
Kontaktpersoner: Ellen Andersson ellen.andersson@ntnu.no
Hilde Ervik hilde.ervik@ntnu.no
Påmelding: skolelab.no
Kursavgift: 1000,-
I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal... vis hele teksten
I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal arbeide mer praktisk. På denne temadagen får du grunnleggende kunnskaper om programmering, og vi arbeider praktisk med eksempler på hvordan programmering kan kombineres med kreativitet og elevers faglige arbeid i naturfag.
Deltagelse på temadagene er gratis (inkludert lunsj), og finansieres av KreTek-prosjektet. Lærere fra Trondheim Kommune har derfor fortrinnsrett. Temadagen har naturfaglærere på ungdomstrinnet som målgruppe, men den kan også være relevant for lavere og høyere trinn.
Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere,... vis hele teksten
Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere, men også gode muligheter for å gjøre realfagene engasjerende for elevene.
Ved Skolelaboratoriet, Institutt for Lærerutdanning, NTNU, arrangeres en temadag for naturfaglærere med miljøgifter som tema. Dette er et sentralt emne i læreplanen på ungdomsskolen og Vg1 naturfag.
Tid: 9-16 onsdag 1. april
Sted: Lysholmbygget, Kalvskinnet, NTNU (LY44)
På temadagene vil det bli foredrag og gitt eksempler på øvinger som læreren kan ta i bruk i klasserommet.
Kontaktpersoner: Ellen Andersson ellen.andersson@ntnu.no
Hilde Ervik hilde.ervik@ntnu.no
Påmelding: skolelab.no
Kursavgift: 1000,-
Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de? Skal havet forbli bærekraftig... vis hele teksten
Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de?
Skal havet forbli bærekraftig for kommende generasjoner, må det tas grep blant oss som enkeltpersoner både lokalt, nasjonalt og globalt.
Vi vil under samlingen og gjennom felt- og laboratoriearbeid, se tilbake på resultatene av 50 års forsøpling av havet, og hvordan den påvirker næringskjeden. Praktiske eksempler viser hvordan dette kan overføres til klasserommet.
Alle lærere som underviser i temaet bærekraftig utvikling, kan delta på etterutdanningskurset.
Studier av natur, landskap og økologiske sammenhenger på Norges tak er rammen rundt dette... vis hele teksten
Studier av natur, landskap og økologiske sammenhenger på Norges tak er rammen rundt dette kurset. I løpet av fire turdager ser vi på fjellfloraen, geofaglige tema og hvordan vær og klima er med på å forme landskapet. Kurset er lagt til forskningsstasjonen på Finse.