Bærekraftig utvikling i havet

Etterutdanning

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de? Skal havet forbli bærekraftig... vis hele teksten

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de?
Skal havet forbli bærekraftig for kommende generasjoner, må det tas grep blant oss som enkeltpersoner både lokalt, nasjonalt og globalt.

Vi vil under samlingen og gjennom felt- og laboratoriearbeid, se tilbake på resultatene av 50 års forsøpling av havet, og hvordan den påvirker næringskjeden. Praktiske eksempler viser hvordan dette kan overføres til klasserommet.
Alle lærere som underviser i temaet bærekraftig utvikling, kan delta på etterutdanningskurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim/Mausund
  • 14.—17. april
  • Påmeldingsfrist: 13. mars
  • Frist utløpt

Workshop på nett for lærere: La elevene programmere animasjoner og spill med faginnhold i Scratch!

Etterutdanning

Hvordan kan man kombinere programmering med faglig fordypning for elevene? I denne... vis hele teksten

Hvordan kan man kombinere programmering med faglig fordypning for elevene? I denne workshopen presenteres et undervisningsdesign fra KreTek-prosjektet, hvor elevene får programmere en animasjon eller et spill i Scratch med faglig innhold fra naturfag, matematikk eller andre fag.
Workshopen gjennomføres av Ingrid Næss og Anna Støvneng, pilotlærere i KreTek-prosjektet. Den vil vare i totalt 2 timer og bestå av trinnvise instruksjoner og eget arbeid underveis med mulighet for veiledning. Det vil foregå på nett med verktøyet Zoom. Og du får nettadresse til møterommet etter påmelding.
Workshopen er for dere som ikke er kjent med programmering fra før, og vi gir opplæring i Scratch fra bunnen av. Opprett på forhånd oppretter en bruker i Scratch fra denne siden: https://scratch.mit.edu/ (Klikk på «Join Scratch i toppmenyen).

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 22. april
  • Påmeldingsfrist: 16. april
  • Meld på

Realfagkonferansen 2020

Konferanser

Fagdag for realfaglærere av alle slag og på alle trinn i norsk skole. Plenum:... vis hele teksten

Fagdag for realfaglærere av alle slag og på alle trinn i norsk skole.

Plenum:
«Klimautfordringen: Hva nytter og hvilke omstillinger trengs?»
Helge Brattebø og Stig Larssæther, NTNU Bærekraft

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 12. mai
  • Påmeldingsfrist: 30. april
  • Meld på

Teknologi og forskningslære, modul II

Videreutdanning

Faglig innhold: Tare som bioindikator Miljøovervåking. Om plast og mikroplast i... vis hele teksten

Faglig innhold:
Tare som bioindikator
Miljøovervåking.
Om plast og mikroplast i naturen.
Programmering av sensorer til enkel undervannsfarkost, ROV.

Undervisningen vil veksle mellom teoretisk- og praktisk tilnærming. Det skal gjennomføres feltarbeid, lab.arbeid og testing av undervannsfarkosten som lages på kurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim/Mausund
  • 7.—11. september
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på

Teknologi og forskningslære modul IV

Videreutdanning

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på... vis hele teksten

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på kurs i båtbygging tidligere, vil det nå gis større rom for utprøving av modellen i bassenget ved Marinteknisk senter samt eksempler på enkle forsøk som elevene kan utføre og etterregne.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 17. september—28. oktober
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på