Frokostseminar for fagfornyelsen i samfunnsfag

Etterutdanning

For lærere i videregående skole. Frokostservering fra kl. 8:15, innledning og diskusjon... vis hele teksten

For lærere i videregående skole. Frokostservering fra kl. 8:15, innledning og diskusjon kl. 8:30-9:30.

16. september 2019: NYE FORMER FOR LOKAL POLITISK DELTAKING I BERGEN. Sveinung Arnesen, seniorforsker ved NORCE, Førsteamanuensis II ved Institutt for samanliknande politikk.

27. november 2019: BÆREKRAFTIG UTVIKLING - Sirkulær økonomi som strategi/løsning for en grønnere samfunnsutvikling. Grete Rusten, Professor, Institutt for geografi.

22. januar 2020: HØGRERADIKALISME. Elisabeth Ivarsflaten, Professor, Institutt for samanliknande politikk.

11. mars 2020: DIGITAL DETOX – ein del av livsmeistringa? Hallvard Moe, Professor, Institutt for medievitenskap.

  • Bergen
  • 16. september 2019—11. mars 2020
  • Påmeldingsfrist: 9. mars
  • Meld på

Kjemi på nett 3 - 2020

Etterutdanning

Kjemi på nett 3 er et seks ukers kurs som er gratis og åpent for alle over 18 år. Kurset... vis hele teksten

Kjemi på nett 3 er et seks ukers kurs som er gratis og åpent for alle over 18 år. Kurset er beregnet på lærere som underviser i naturfag, og som ønsker å styrke sin kompetanse i kjemidelen av faget. Det er ingen krav til forkunnskaper.

Kurset tar for seg organisk kjemi med fokus på de ulike stoffgruppene, plast og kosmetikk. Kursdeltagerne skal gjennomføre enkle elevforsøk knyttet til aktuelle læreplanmål.

Kjemi på nett 3 etterfølges av kurset Kjemi på nett 4, som fokuserer på næringsstoffer. Kursdeltakere som har gjennomført og fått godkjent kursene Kjemi på nett 3 og Kjemi på nett 4, og har generell studiekompetanse og godkjent pedagogisk utdanning, har mulighet til å ta eksamen i KJM0200V Organisk kjemi i naturfag, 10 stp, ved UiO.

NB! Påmeldingsfrist for å ta eksamen er 9. januar 2020

Nettside for kurset

  • Nettbasert
  • 13. januar—2. mars
  • Påmeldingsfrist: 13. januar

Hemmelige frø 2020

Etterutdanning

Skolelaboratoriets vesle vårstunt: Vi sender pakker med hemmelige frø som kan brukes til... vis hele teksten

Skolelaboratoriets vesle vårstunt: Vi sender pakker med hemmelige frø som kan brukes til utforskning i klasserommet. Resultatene deles med andre på miljølære.no.

Nettside for kurset

  • Vestlandet
  • 10. februar—10. juni
  • Påmeldingsfrist: 21. februar
  • Frist utløpt

Kjemi på nett 4 - 2020

Etterutdanning

Kjemi på nett 4 er et seks ukers nettbasert kurs som er gratis og åpent for alle over 18... vis hele teksten

Kjemi på nett 4 er et seks ukers nettbasert kurs som er gratis og åpent for alle over 18 år. Kurset er beregnet på lærere som underviser i naturfag, og som ønsker å styrke sin kompetanse i kjemidelen av faget. Det er ingen krav til forkunnskaper, men det er en fordel å ha gjennomført Kjemi på nett 3.

Kjemi på nett 4 handler om næringsstoffer. Kursdeltagerne skal gjennomføre enkle elevforsøk og vil også jobbe med HMS.

Kursdeltakere som har gjennomført og fått godkjent kursene Kjemi på nett 3 og Kjemi på nett 4, og har generell studiekompetanse og godkjent pedagogisk utdanning, har mulighet til å ta eksamen i KJM0200V Organisk kjemi i naturfag, 10 stp, ved UiO.

NB! Påmeldingsfrist for å ta eksamen er 9. januar 2019

Nettside for kurset

  • Nettbasert
  • 9. mars—28. april
  • Påmeldingsfrist: 9. mars

Historie som utgangspunkt for å aktualisere samtidige utfordringer

Etterutdanning

Hvordan kan man bruke historie som utgangspunkt for å aktualisere samtidige utfordringer... vis hele teksten

Hvordan kan man bruke historie som utgangspunkt for å aktualisere samtidige utfordringer knyttet til eksempelvis demokrati og medborgerskap – et av de tre prioriterte tverrfaglige emnene i overordnet del av læreplanen?

Nettside for kurset

  • Bergen
  • 10. mars
  • Påmeldingsfrist: 5. mars
  • Meld på

Temadag: Programmering og kreativitet i matematikk

Etterutdanning

I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal... vis hele teksten

I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal arbeide mer praktisk. På denne temadagen får du grunnleggende kunnskaper om programmering, og vi arbeider praktisk med eksempler på hvordan programmering kan kombineres med kreativitet og elevers faglige arbeid i matematikk.
Deltagelse på temadagene er gratis (inkludert lunsj), og finansieres av KreTek-prosjektet. Lærere fra Trondheim Kommune har derfor fortrinnsrett.Temadagen har matematikklærere på ungdomstrinnet som målgruppe, men kan også være relevant for lavere og høyere trinn

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 10. mars
  • Påmeldingsfrist: 11. februar

En temadag om evolusjon

Etterutdanning

Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere,... vis hele teksten

Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere, men også gode muligheter for å gjøre realfagene engasjerende for elevene.
Ved Skolelaboratoriet, Institutt for Lærerutdanning, NTNU, arrangeres en temadag for naturfaglærere med evolusjon som tema. Dette er sentralt i pensum for ungdomsskoel og Vg1 naturfag.

Tid: 9-16, 12. mars
Sted: Lysholmbygget, Kalvskinnet, NTNU (LY44)


Program

09.15 – 11.00 Grunnlaget for dagens evolusjonære forståelse av alt liv. Trond Amundsen Institutt for biologi NTNU

11.15 – 13.00
Evolusjonsteoriens grunnlag og historie. Stamtre og systematikk Forsker Hanno Sandvik NINA

13.00 – 14.00 Lunsj

14.00 – 15.45
Blomster og bier – en fruktbar koevolusjon
Førstelektor Vibekke Vange Vitenskapsmuseet, NTNU
15.45 – 16.00 Oppsummering
Kontaktpersoner: Hilde Ervik hilde.ervik@ntnu.no
Ellen Andersson ellen.andersson@ntnu.no

Påmelding: skolelab.no
Kursavgift: 1000 kr.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 12. mars
  • Påmeldingsfrist: 5. mars
  • Meld på

Temadag: Programmering og kreativitet i naturfag

Etterutdanning

I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal... vis hele teksten

I nye læreplaner med Fagfornyelsen kommer programmering inn i flere fag, og elever skal arbeide mer praktisk. På denne temadagen får du grunnleggende kunnskaper om programmering, og vi arbeider praktisk med eksempler på hvordan programmering kan kombineres med kreativitet og elevers faglige arbeid i naturfag.
Deltagelse på temadagene er gratis (inkludert lunsj), og finansieres av KreTek-prosjektet. Lærere fra Trondheim Kommune har derfor fortrinnsrett. Temadagen har naturfaglærere på ungdomstrinnet som målgruppe, men den kan også være relevant for lavere og høyere trinn.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 16. mars
  • Påmeldingsfrist: 11. februar
  • Frist utløpt

Plattform, diskusjon og samarbeid i programmering

Etterutdanning

Sted: Amalie Skram vgs, lille auditorium. 10.00-10.20: Introduksjon,... vis hele teksten

Sted: Amalie Skram vgs, lille auditorium.

10.00-10.20: Introduksjon, status

10.20-11.00: Plattform til programmering. Diskusjon.

11.00-12.00: Korleis skal programmering inn i faga? Diskusjon, erfaringsdeling og samarbeid.

12.00-12.40: Lunsj

12.40-13.20: Korleis kan me samarbeide best mogleg på tvers av skular i Vestland?

13.20-14.30: Vegen vidare.

  • Bergen
  • 19. mars
  • Påmeldingsfrist: 12. mars
  • Meld på

En temadag om miljøgifter.

Etterutdanning

Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere,... vis hele teksten

Med Fagfornyelsen får læreplanene flere nye temaer som skaper utfordringer for lærere, men også gode muligheter for å gjøre realfagene engasjerende for elevene.
Ved Skolelaboratoriet, Institutt for Lærerutdanning, NTNU, arrangeres en temadag for naturfaglærere med miljøgifter som tema. Dette er et sentralt emne i læreplanen på ungdomsskolen og Vg1 naturfag.

Tid: 9-16 onsdag 1. april
Sted: Lysholmbygget, Kalvskinnet, NTNU (LY44)

På temadagene vil det bli foredrag og gitt eksempler på øvinger som læreren kan ta i bruk i klasserommet.

Kontaktpersoner: Ellen Andersson ellen.andersson@ntnu.no
Hilde Ervik hilde.ervik@ntnu.no
Påmelding: skolelab.no
Kursavgift: 1000,-

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 1. april
  • Påmeldingsfrist: 25. mars
  • Meld på

Bærekraftig utvikling i havet

Etterutdanning

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de? Skal havet forbli bærekraftig... vis hele teksten

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de?
Skal havet forbli bærekraftig for kommende generasjoner, må det tas grep blant oss som enkeltpersoner både lokalt, nasjonalt og globalt.

Vi vil under samlingen og gjennom felt- og laboratoriearbeid, se tilbake på resultatene av 50 års forsøpling av havet, og hvordan den påvirker næringskjeden. Praktiske eksempler viser hvordan dette kan overføres til klasserommet.
Alle lærere som underviser i temaet bærekraftig utvikling, kan delta på etterutdanningskurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim/Mausund
  • 14.—17. april
  • Påmeldingsfrist: 13. mars
  • Meld på

Samling for natursekkskoler på Vestlandet våren 2020

Etterutdanning

Nettside for kurset

  • Bergen
  • 21. april
  • Påmeldingsfrist: 14. april
  • Meld på