Teknologi og forskningslære, modul II

Videreutdanning

Emnet inneholder hovedtemaet marin biologi (tare som bioindikator). Emnet gir en... vis hele teksten

Emnet inneholder hovedtemaet marin biologi (tare som bioindikator). Emnet gir en innføring i hvordan tare kan brukes som bioindikator og bruk av ROV (undervannsdrone) ved miljøovervåking av marine ressurser. Hvordan tverrfaglig samarbeid mellom ulike forskningsmiljø med ny teknologi bidrar til kartlegging og dokumentasjon av livet i havet. Bygging og programmering av undervannslogger og enkel ROV, inngår i kurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim og Mausund
  • 2.—6. september
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på

Nordic ESERO - Arduino, Grunnkurs programmering - Trondheim

Etterutdanning

Kursbeskrivelse: NAROM samarbeider med Skolelaboratoriet ved NTNU og Den europeiske... vis hele teksten

Kursbeskrivelse:

NAROM samarbeider med Skolelaboratoriet ved NTNU og Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) for å arrangere kurs for videregående skole, elever og lærere.

Målet med kurset er å lære grunnleggende kommandoer for avlesning av enkle sensorer (f.eks. brytere, temperatur, lys …) og styring av aktuatorer (f.eks. lyd, lys …). For å bli i stand til dette må man også lære om programstrukturer og de viktigste kommandoene (se kursets nettside for mer informasjon).

Kurset er ment som et introduksjonskurs i programmering for lærere som skal delta på CanSat-kurset 10. og 11. september, men egner seg også som et selvstendig grunnkurs i programmering av Arduino. Kurset er åpent for alle interesserte, men de som også skal delta på det påfølgende CanSat-kurset vil ha førsteprioritet.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 9. september
  • Påmeldingsfrist: 27. august
  • Meld på

Nordic ESERO - CanSat for nordiske lærere - Trondheim

Etterutdanning

Cansat er et læringsprosjekt som går ut på å konstruere og bygge en liten satellittmodul... vis hele teksten

Cansat er et læringsprosjekt som går ut på å konstruere og bygge en liten satellittmodul (sonde) og som er relativt billig for skolene å gjennomføre. Man kan selv velge hvor mye man vil gjøre ut av det og hvor mye tid man vil bruke, og det gir elevene mulighet til å ha ansvaret for et prosjekt, sette opp budsjett, lage mekaniske og elektroniske løsninger og programmere elektronikken. Selve hjertet i satellittmodulen består av et elektronikk-kort med mikrokontroller (Arduino) som er enkel å programmere og er laget bl.a. for å lære elever programmering. Utfordringen for elevene er å holde seg innenfor kostnadsrammer og begrensninger i tidsbruk, vekt og ikke minst volum siden satellittmodulen skal bygges inn i en 0,33 liters brusboks (CanSat).

CanSat’en skal kunne slippes fra en rakett, en drone eller en ballong, og sveve tilbake til bakken i fallskjerm. På vei ned skal den gjøre ulike målinger som sendes til en bakkestasjon. En CanSat inneholder instrumenter, strømforsyning, databehandlingsenhet og kommunikasjonssystem som i virkelige satellitter. Les mer om CanSat-konseptet og tilgjengelige undervisningsressurser her.

CanSat er blitt et internasjonalt vellykket konsept som tilbyr studenter og elever et spennende og lærerikt "rom-prosjekt", for å skape økt interesse for realfagene og teknologi. Konseptet passer godt inn i faget Teknologi og forskningslære i den videregående skolen og valgfagene Teknologi i praksis, Programmering og Forskning i praksis i ungdomsskolen.

Nettside for kurset

  • Trondheim, NTNU
  • 10.—11. september
  • Påmeldingsfrist: 27. august
  • Meld på

Teknologi og forskningslære, modul IV

Videreutdanning

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på... vis hele teksten

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på kurs i båtbygging tidligere, vil det nå gis større rom for utprøving av modellen i bassenget ved Marinteknisk senter samt eksempler på enkle forsøk som elevene kan utføre og etterregne.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 18. september—8. november
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på