Årsrapport vår 2020 - fortsettelse av Underveisarbeid høst 2019

Utlysning

Årsrapport for skolene i Den naturlige skolesekken skoleåret 2019/2020.

Nettside for utlysningen

  • Rapporteringsperiode: 24. oktober 2019—25. juni 2020
  • Skriv rapport

Søknad til Den naturlige skolesekken 2020/2021

Utlysning

Søknad om deltakelse i Den naturlige skolesekken skoleåret 2020/2021 Vil du •utdanne... vis hele teksten

Søknad om deltakelse i Den naturlige skolesekken skoleåret 2020/2021
Vil du
•utdanne elevene til å delta, påvirke og bidra til en bærekraftig framtid?
•bidra til at elevene deltar aktivt i klima- og miljødebatten?
•øke din kompetanse i utdanning for bærekraftig
utvikling?
•få faglig og didaktisk påfyll og veiledning sammen
med andre lærere?
•få økonomisk støtte til å planlegge og gjennomføre egne opplegg?

Den naturlige skolesekken er en nasjonal satsning der grunnskoler og videregående skoler inviteres til å delta i nettverk med andre skoler for å utvikle undervisning for bærekraftig utvikling.

Nettside for utlysningen

Søknad om deltakelse i Lektor2-ordningen 2020/2021

Utlysning

Søknadsskjema for deltakelse i Lektor2-ordningen skoleåret 2020/2021 Før søknaden... vis hele teksten

Søknadsskjema for deltakelse i Lektor2-ordningen skoleåret 2020/2021
Før søknaden skrives ber vi alle søkere om å lese informasjonsskrivet som dere finner her:

Her står det blant annet beskrevet hva vi krever av undervisningsoppleggene som skolen utvikler i samarbeid med arbeidslivet.

Søknadsfrist 17. april 2020

Nettside for utlysningen

Bærekraftig utvikling i havet

Etterutdanning

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de? Skal havet forbli bærekraftig... vis hele teksten

Morgendagens utfordringer i havet, hvordan løser vi de?
Skal havet forbli bærekraftig for kommende generasjoner, må det tas grep blant oss som enkeltpersoner både lokalt, nasjonalt og globalt.

Vi vil under samlingen og gjennom felt- og laboratoriearbeid, se tilbake på resultatene av 50 års forsøpling av havet, og hvordan den påvirker næringskjeden. Praktiske eksempler viser hvordan dette kan overføres til klasserommet.
Alle lærere som underviser i temaet bærekraftig utvikling, kan delta på etterutdanningskurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim/Mausund
  • 14.—17. april
  • Påmeldingsfrist: 13. mars
  • Frist utløpt

Programmering i 1T, R1 og R2

Etterutdanning

Kurs i programmering i matematikk på videregående skole. Kursholder er Morten Munthe.

  • Bergen
  • 17. april
  • Påmeldingsfrist: 10. april
  • Avlyst

Regionsamling for Den naturlige skolesekken, Nord-Trøndelag og Nordland

Konferanser

Regionsamling for lærere på deltakeskoler i Den naturlige skolesekken. Samlingen er på... vis hele teksten

Regionsamling for lærere på deltakeskoler i Den naturlige skolesekken. Samlingen er på Scandic Hell på Stjørdal 21.-22. april.

Nettside for kurset

  • Stjørdal
  • 21.—22. april
  • Påmeldingsfrist: 26. mars
  • Frist utløpt

Samling for natursekkskoler på Vestlandet våren 2020

Etterutdanning

Nettside for kurset

  • Digitalt
  • 21. april
  • Påmeldingsfrist: 20. april
  • Meld på

Grunnleggende programmering i Python for matematikklærere i videregående

Etterutdanning

Kurset er beregnet for dem som vil ha en grunnleggende innføring i programmering i Python... vis hele teksten

Kurset er beregnet for dem som vil ha en grunnleggende innføring i programmering i Python til bruk i matematikkfaget.
Ta med egen PC på kurset.

Kurset holdes på Bergen Katedralskole

  • Bergen
  • 22. april
  • Påmeldingsfrist: 17. april
  • Meld på

Workshop på nett for lærere: La elevene programmere animasjoner og spill med faginnhold i Scratch!

Etterutdanning

Hvordan kan man kombinere programmering med faglig fordypning for elevene? I denne... vis hele teksten

Hvordan kan man kombinere programmering med faglig fordypning for elevene? I denne workshopen presenteres et undervisningsdesign fra KreTek-prosjektet, hvor elevene får programmere en animasjon eller et spill i Scratch med faglig innhold fra naturfag, matematikk eller andre fag.
Workshopen gjennomføres av Ingrid Næss og Anna Støvneng, pilotlærere i KreTek-prosjektet. Den vil vare i totalt 2 timer og bestå av trinnvise instruksjoner og eget arbeid underveis med mulighet for veiledning. Det vil foregå på nett med verktøyet Zoom. Og du får nettadresse til møterommet etter påmelding.
Workshopen er for dere som ikke er kjent med programmering fra før, og vi gir opplæring i Scratch fra bunnen av. Opprett på forhånd oppretter en bruker i Scratch fra denne siden: https://scratch.mit.edu/ (Klikk på «Join Scratch i toppmenyen).

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 22. april
  • Påmeldingsfrist: 16. april
  • Meld på

Realfagkonferansen 2020

Konferanser

Fagdag for realfaglærere av alle slag og på alle trinn i norsk skole. Plenum:... vis hele teksten

Fagdag for realfaglærere av alle slag og på alle trinn i norsk skole.

Plenum:
«Klimautfordringen: Hva nytter og hvilke omstillinger trengs?»
Helge Brattebø og Stig Larssæther, NTNU Bærekraft

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 12. mai
  • Påmeldingsfrist: 30. april
  • Meld på

Fægridagene 2020 - feltkurs på Finse

Konferanser

Studier av natur, landskap og økologiske sammenhenger på Norges tak er rammen rundt dette... vis hele teksten

Studier av natur, landskap og økologiske sammenhenger på Norges tak er rammen rundt dette kurset. I løpet av fire turdager ser vi på fjellfloraen, geofaglige tema og hvordan vær og klima er med på å forme landskapet. Kurset er lagt til forskningsstasjonen på Finse.

Nettside for kurset

  • Finse
  • 3.—6. august
  • Påmeldingsfrist: 27. juli
  • Meld på

Teknologi og forskningslære, modul II

Videreutdanning

Faglig innhold: Tare som bioindikator Miljøovervåking. Om plast og mikroplast i... vis hele teksten

Faglig innhold:
Tare som bioindikator
Miljøovervåking.
Om plast og mikroplast i naturen.
Programmering av sensorer til enkel undervannsfarkost, ROV.

Undervisningen vil veksle mellom teoretisk- og praktisk tilnærming. Det skal gjennomføres feltarbeid, lab.arbeid og testing av undervannsfarkosten som lages på kurset.

Nettside for kurset

  • Trondheim/Mausund
  • 7.—11. september
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på

Teknologi og forskningslære modul IV

Videreutdanning

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på... vis hele teksten

Båtbygging ved Marinteknisk senter, inngår i denne modulen. For de som har deltatt på kurs i båtbygging tidligere, vil det nå gis større rom for utprøving av modellen i bassenget ved Marinteknisk senter samt eksempler på enkle forsøk som elevene kan utføre og etterregne.

Nettside for kurset

  • Trondheim
  • 17. september—28. oktober
  • Påmeldingsfrist: 1. juni
  • Meld på